Studio nen-ontwerp is een bureau voor grafisch ontwerp. Onze kracht is het begrijpelijk maken van informatie. Dit heet Information Design: een specialisatie binnen het grafisch ontwerpen waarbij (complexe) informatie wordt overgebracht.
En dat is precies wat wij graag doen: helderheid scheppen door informatie op de juiste manier weer te geven. We vertalen de gegevens van de opdrachtgever naar een gebruiksvriendelijke uiting voor de gebruiker.Het eindresultaat kan drukwerk zijn, maar kan ook resulteren in een website, een illustratie of een uitleg-animatie (ook wel explanimation genoemd).
Hieronder geven we inzicht in onze werkwijze bij grote en/of complexe opdrachten. Niet elke opdracht is groot. Ook bij kleine(re) opdrachten kijken we met dezelfde blik naar de informatie. Elke keer opnieuw zoeken we naar de beste manier om de informatie weer te geven.
Schakel tussen informatie en doelgroep
Soms is het niet eenvoudig om een expertise waar je al jaren actief in bent simpel uit te leggen aan een leek. Elementen die voor jou gewoon zijn, zijn voor een ander onbekend. Vaak ontbreekt er informatie om het onderwerp in het juiste perspectief te kunnen zien.
Studio nen-ontwerp zorgt ervoor dat jouw informatie op de juiste manier wordt gepresenteerd, zodat jouw klant (doelgroep) je begrijpt. Wij zijn de schakel tussen informatie en doelgroep: we vertalen jouw data, informatie of kennis naar een duidelijk (beeld)verhaal.

Je zou jeexpertise binnen je vakgebied kunnen vergelijken met een taal: jij spreekt Chinees, maar je doelgroep niet. Je verhaal moet vertaald worden om de doelgroep te bereiken. Als je wilt dat jouw doelgroep begrijpt waarom je goed bent in wat je doet, dan zul je de informatie moeten omzetten naar teksten en illustraties die je doelgroep wél begrijpt. Dat is wat Studio nen-ontwerp doet. We vertalen jouw informatie naar simpele teksten en visuele weergaven, toegespitst op jouw doelgroep.
We duiken in de materie

Wat wij doen zou je in kunnen delen in drie fases: verzamelen, analyse en uitwerking. Om de informatie te kunnen vertalen, moeten we eerst zorgen dat we de informatie eigen maken. We willen precíes weten hoe alles werkt. Want alleen als wij precies begrijpen hoe het werkt, kunnen we het begrijpelijk maken voor iemand anders. Daarom willen we graag zoveel mogelijk informatie. We filteren wat belangrijk is. Met die informatie gaan we aan de slag.We denken actief mee, stellen vragen en geven advies.
Verzamelen
We beginnen met het verzamelen van informatie. We proberen zoveel mogelijk informatie te halen uit één of meer gesprekken, uit bestaande documentatie, van de website, et cetera. Alle documentatie die relevant kan zijn ontvangen we graag: we hebben liever te veel dan te weinig informatie. Met al deze input proberen we een compleet beeld te krijgen van de informatie. We zijn niet snel tevreden en zullen waarschijnlijk nóg meer vragen stellen om achterliggende informatie helder te krijgen. Uiteindelijk hebben we een hele verzameling aan informatie, die we gaan ontleden om inzicht in de materie te krijgen.

Analyse
Na het verzamelen gaan we filteren: we kijken wat belangrijk is.We krijgen steeds meer grip op de materie. Waarom is iets wel of niet relevant in het gehele verhaal, en hoe prominent moet dat onderwerp worden uitgelicht.
Door de informatie op verschillende manieren te bekijken en te analyseren krijgen we inzicht in de mogelijkheden.
Naast de informatie die we onderzoeken, proberen we ook een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de doelgroep. Hoe kan deze het best worden bediend, zodat de informatie optimaal wordt overgedragen.
Vaak zijn er ook nog allerlei andere – vaak technische – beperkingen die meespelen. Denk bijvoorbeeld aan een formulier waarbij alle vragen op de voorzijde van een A4 moeten passen, of de beperking van een printer die alleen zwart/wit kan printen. Ook kan een bestaande huisstijl beperkend werken, als het lettertype of de kleurenset onvoldoende mogelijkheden biedt. Juist het werken met deze ‘beperkingen’ of kaders bieden ons de uitdaging: hoe kunnen we binnen al deze kaders de juiste oplossing creëren?
Na de eerste vereenvoudigingen, analyses en concepten kunnen we steeds meer toewerken naar het eindproduct.
Uitwerking
Door de inzichten in de beperkingen, de informatie en de doelgroep op de juiste manier te combineren ontstaat de juiste richting om het uiterste uit de opdracht te halen. Om de doelgroep op de beste manier te bereiken, maken we het visueel.
We hebben ons de informatie al eigen gemaakt. We weten wat we gaan vertellen. Maar wat gaan we in tekst (of voice-over) overbrengen? En wat gaan we visueel maken? Wat vertalen we naar een infographic of schema? Welke informatie gaan we (her)schrijven naar simpele teksten? Wat wordt het voor uiting: wordt het een brochure of een website, of is een uitleg-animatie beter? Het is tijd voor de uitwerking: de uiteindelijke vorm om jouwdata, informatie of kennis helder en duidelijk te kunnen vertellen. Op de communicatiedrager die het best werkt voor jouw verhaal.

Wat is jouw verhaal?
Heb jij behoefte aan een visueel handvat om je data, informatie of kennis inzichtelijk te maken? Graag maken wij werk van de ‘saaie gegevens’ van jouw organisatie. Van die saaie cijfers creëren wij een mooie visuele weergave. Ook meer abstracte processen vangen we in een aantrekkelijke illustratieve of schematische weergave. We halen er visueel én tekstueel het maximale uit.
Studio nen-ontwerp maakt werk van jouw verhaal.
Meer weten over onze werkwijze?
We geven graag meer informatie. Ook zijn we heel benieuwd naar jouw verhaal; we maken er graag werk van. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via de contactpagina.