Het bestuur van IJsclub Ter Heijne wilde graag een website voor de ijsbaan in Heino. De website van een ijsbaan is pas interessant in een échte winterse periode. Pas als er een laagje ijs ligt en de schaatskoorts begint, komen de bezoekers naar de website van de ijsbaan.
De belangrijkste vragen waar de schaatsliefhebber antwoord op wil hebben zijn: ‘Is de ijsbaan al open?’, ‘Over hoeveel dagen kan de ijsbaan open?’ of ‘Kan ik nu direct komen schaatsen?’ Antwoorden op deze vragen moeten snel en helder gevonden kunnen worden. Andere onderdelen zijn de algemene informatie, een stukje geschiedenis en de kosten voor een lidmaatschap of entreekaartje.
Winterse sferen
Wij wilden graag dat de bezoeker de ijsbeleving zou ervaren op de website. Wat centraal staat zijn de tekeningen en animaties in winterse sferen: een ijsbaan waarop van alles te zien en te beleven is. Dat je zelf invloed hebt op de animatie merk je pas op een later moment. De sfeer van de ijsbaan is nóg beter te proeven door de (historische) polaroid-foto’s.
Altijd up to date
De website van een ijsbaan leeft vooral in de maanden december tot en met maart. In deze periode staan de openingstijden centraal. In de header-animatie staat een blokje met korte informatie (zoals ‘We wachten op strenge vorst’ ) die elke 10 seconden wordt opgehaald. Buiten de winterse periode zie je op de plek van de openingstijden een ‘zomerse’ animatie – met de tekst ‘De ijsbaan is gesloten’.
Schaats-gerelateerde iconen
Bij de ultieme ijsbeleving op de ijsbaan hoort natuurlijk ‘koek en zopie’: de traditionele verkoop van voedsel en drank tijdens schaatsperiodes. Bij de set iconen die we voor de ijsbaan hebben ontwikkeld konden daarom, naast de schaats-gerelateerde iconen, de warme chocolademelk en de gevulde koek niet ontbreken.
Mijn eerste indruk was ‘hartstikke leuk!’ Ik ben heel tevreden.
Harry Veldkamp, voorzitter IJsclub Ter Heijne
Vrijheid in de opdracht
Het leuke van deze opdracht was dat het voelde als een vrije opdracht; we kregen van het bestuur de vrije hand. De website is van concept, content (inhoud), ontwerp, navigatie tot bouw volledig van onze hand – denk aan illustraties, animatie, logo, iconen, plattegronden en tekst.
De website van IJsbaan Heino is gelanceerd. En nu maar duimen dat er gauw écht geschaatst kan worden!